Duży Kaliber
W tym
wpisie chcemy Wam pokazać, że rap to nie tylko przekleństwa,
płytkie teksty zawierające większy lub mniejszy sens, a sami
raperzy to nie są (jak większość społeczeństwa myśli) osoby,
którym edukacja sprawiała problemy i potrafią tylko rapować, pić,
palić i imprezować. Zachęcamy was do spoglądnięcia, a może
raczej do wsłuchania między rymy.
Pomoże
Nam w tym kawałek Kalibra 44 „Nieodwracalne zmiany” pochodzący
z ich ostatniej płyty Ułamek tarcia
wydanej w 2016 roku. Zagłębimy się w tekst piosenki, jednak nie
będziemy interpretować tego co autor miał na myśli, tylko skąd
to wziął. Ten utwór mimo tego, że jest dosyć młody przedstawia
kawałek historii polskiego rapu. Otóż singiel jest „poskładany”
z sampli znanych z poprzednich utworów Kalibra, Paktofoniki oraz
AbradAba i Joki. Z dziennikarskiego obowiązku przypominamy, że
zespół Kaliber 44 został założony w 1994 roku w Katowicach przez
braci Michała Martena (Joka) oraz Marcina
Martena (AbradAb). Wkrótce do zespołu dołączył Piotr Łuszcz
(Magik) i to właśnie na ten czas przypada okres ich największej
świetności.
Wracając do utworu „Nieodwracalne zmiany”. Pierwszymi wersami nad którymi chcemy się skupić są: „Kim oni są, kim my jesteśmy?”
oraz „Nadchodzą już, by rozjechać mój mózg”. Oba pochodzą z
piosenki Kalibra pod tytułem "Do boju Zakon Marii", z tym że
pierwszy jest zapożyczony jeden do jeden, a drugi w oryginale brzmiał:
„Nadchodzimy już by rozjebać Twój mózg”. Następnym
interesującym fragmentem jest: „W końcu brat nie ma już miłości
dla mnie”. Jest to nawiązanie do piosenki zespołu pod tytułem "Brat nie ma już miłości dla mnie". Słuchając dalej wers
„Lepiej przyznaj się, że Ciebie nie znam, to legenda”
przypomina ich kawałek „Moja obawa (bądź a klęknę)” (w
którym „Przyznaj się, że Ciebie nie ma - to legenda” jest
refrenem. Dwa wersy dalej dAb rapuje: „Więc idę tam, idę sam w tą
czarną chwilę”. Praktycznie taką samą frazą rozpoczyna się
zwrotka jednej z najlepiej znanych piosenek Kalibra „Plus i minus”,
wykonywanej przez Magika. Słowa „Rany, rany jestem
zdekonspirowany” kończące pierwszą zwrotkę omawianej piosenki
zostały zapożyczone z utworu Paktofoniki „Jestem Bogiem”, z
tym, że tam wyraz zdekonspirowany był zastąpiony wyrazem
niepokonany. Podobnie również kończy się trzecia zwrotka utworu
braci Marten. Tam słowo zdekonspirowany ustępuje miejsca słowu
zdeterminowany.
W drugiej zwrotce Joka rapuje: „A moja matka mówi mi "Ty
jesteś głupi Michał!” Podobny tekst można znaleźć w ich
wcześniejszym utworze pod tytułem „Masz albo myślisz o nich aż”.
Tam ten wers brzmi: Matka mi mówi: "Ty jesteś chyba głupi -
kup sobie coś". Z tej piosenki pochodzi też pytanie Gdzie jest
Joka?, które tutaj występuje w refrenie, a które w omawianej
piosence można usłyszeć trzy wersy niżej. Fraza: „Najważniejsza
powinna być twoja głowa” jest zaczerpnięta z kawałka tego
zespołu pod tytułem „Litery”. Kilka wersów niżej natrafiamy
na teks: „Miasto jest nasze, a to znaczy podzielone na pół”.
Nawiązuje to do utworu „Miasto jest nasze” AbradAba. Samo
stwierdzenie: „miasto jest nasze!” pojawia się jeszcze na samym
końcu naszej piosenki. Ostatnią frazą, na którą warto zwrócić
uwagę jest powtarzające się zapożyczenie z piosenki „Do boju
Zakon Marii”. Brzmi ona tak: „A ja wiem, ja wiem kim My
jesteśmy”.
Trzecią
zwrotkę dAb zaczyna słowami: „Gdy byłem małym chłopcem to
chciałem być dorosły”. Nie jest to dosłowny cytat z innej
piosenki, lecz osobom znającym twórczość AbradAba i Joki może
przypominać utwór „Rap to nie zabawa już”, w którym Joka
rapuje: „Bo to jest początek, gdy byłem małym chłopcem. Gdy
byłem małym chłopcem to wszystko było proste”. Słuchając
dalej „Nieodwracalnych zmian” natrafiamy na tekst: „I to nie
czyni mnie innym od Was wszystkich”. W albumie Księga
tajemnicza. Prolog katowickiej
ekipy znajdziemy piosenkę o tytule „To czyni mnie innym od was wszystkich”. Kilka wersów dalej słyszymy: „Przedziwny swąd
nagle miastem zawładnął”. Dokładnie tak rozpoczyna się utwór
Marcina Martena „Piosenka o G”.
Na końcu omawianego singla w tak zwanym outrze oprócz wspomnianego
już fragmentu „miasto jest nasze!”, słyszymy również: „Jest
ten błysk w twym oku widzę znów”, a także „Wyjaskrawię twój
styl”. Podobnie do pierwszego wymienionego wersu rozpoczyna się
trzecia zwrotka piosenki „Więcej szmalu 2” Kalibra („I co to
jest ten błysk w Twym oku widzę znów”), natomiast drugi jest już
wierną kopią, tekstu z tej samej zwrotki tego kawałka.
Jak
widać singiel „Nieodwracalne zmiany” promujący płytę Ułamek
tarcia oprócz sensu dosłownego,
skrywa w sobie coś więcej. Jest swego rodzaju historią grupy
Kaliber 44 w pigułce. Być może jest to także w pewnym sensie hołd
składany przez braci Marten byłemu członkowi grupy, nieżyjącemu
już Magikowi. Nie będziemy wchodzić w polemikę czy tak faktycznie
jest, czy też nie, ponieważ nie wiemy czym kierowali się twórcy
pisząc tekst piosenki. Pewne jest jednak to, że pamięć o Piotrze
Łuszczu także dzięki takim utworom jest wciąż żywa, a sam jego
tekst jest przebłyskiem geniuszu autorów. Według nas do tego aby w
jednej piosence zawrzeć wiele innych i zrobić to tak, aby wszystko
składało się w spójną i logiczną całość potrzeba naprawdę
wiele pracy i sporych umiejętności. A pamiętajmy, że to tylko sam
tekst, do którego doszła muzyka, a w tym przypadku także teledysk.
Komentarze
Prześlij komentarz